Rechts=dom

18-06-2012 10:45

 

Rechts is de baas. Lekker zeggen wat je vindt, ongeacht de consequenties, is erg in en erg rechts. Groepen in de samenleving tegen elkaar opzetten, ook erg rechts. Of denken: ‘zoek het zelf maar uit. Ik werk hard en verdien mijn geld. Mensen die niet werken, mogen niet aan mijn geld komen.’ Echt rechts. De rechterkant van het politieke spectrum werd jarenlang bezet door de VDD en, afhankelijk van de wind die waaide, het CDA. Inmiddels heeft zich op de uiterst rechtse kant de PVV genesteld, hoewel deze partij op sociaal economisch vlak zich ook vaak opstelt als een broertje van de SP. En of de VVD zo rechts is, valt nog te bezien. De VVD heeft een liberale denkwijze, wat in mijn ogen wat anders is dan ‘rechts’.

Vanwege de opkomst van ‘rechts’ is het ook ineens belangrijk dat er een meer ‘rechts’ geluid komt. De media worden al decennia lang overheerst door de ‘linkse kerk’ en daar moeten we maar eens van af. Gelukkig kunnen we al langer kiezen voor de commerciële oproepen, met verhelderende en duidende programma’s als So Think You Can Dance (SYTYCD) of Sterren Op het IJS (SOHIJ, of toch SOHI?). (Overigens dacht ik altijd dat dit soort programma’s vooral door kinderen en jongeren werden bekeken, maar inmiddels ben ik erachter gekomen dat het ook een favoriet tijdverdrijf is van vele volwassenen. Maar dit terzijde). De publieke omroep echter bleef achter met het verwoorden van de rechtse gevoelens die steeds sterker opspelen bij het brede publiek. Hebben AVRO en TROS een goede poging gedaan, het haalt het natuurlijk niet bij echte rechtse TV. Maar gelukkig is daar dan nu Wakker Nederland. Een spin off van de krant van wakker Nederland, De Telegraaf. In een interview op radio 1 gaf één van de presentatrices van één van de vele programma’s van Wakker Nederland (2), aan waarom het zo belangrijk is dat deze omroep bestaat. Het rechtse geluid verdiende een eigen plaatsje in Hilversum. Wat is dat dan, dat rechtse geluid? Volgens Merel Westrik kwam het erop neer dat er plek was voor serieus nieuws, terwijl er ook aandacht werd besteed aan luchtige items. Als voorbeeld werd genoemd een wortel met een kleur die niet overeenkwam met de normale kleur. Ik meen dat de wortel blauw was.

Nu erger ik mij al een tijdje aan dit ‘rechtse geluid’. Wat is er rechts aan blauwe wortels? Of aan een kind van negen dat een medaille krijgt voor heldenmoed? Of aan dauwtrappen met Hemelvaart? Niks! Het gaat hier niet om een ‘rechts geluid’. Het gaat hier om simpel nieuws voor simpele mensen die de wereld simpel willen inkleuren. ‘Geen geld naar Griekenland want Grieken zijn dieven!’ ‘Alle Marokkanen het land uit, want het zijn allemaal criminelen!’ ‘Mensen die niet werken zijn uitvreters, dus moeten alle uitkeringen omlaag!’ (Let vooral op de uitroeptekens. Die zijn populair binnen deze bevolkingsgroep). Uitspraken die het goed doen op verjaardagen, maar welke geen echte oplossingen bieden.

Het lijkt wel of mensen die links zijn over zaken mogen nadenken (de Volkskrant lezen, Pauw en Witteman kijken) en dat mensen die wat meer rechts denken, zoals ik, het moeten doen met de analyse van een blauwe wortel. Maar zo is het natuurlijk niet. Het liberale gedachtegoed verdient een goede bestudering en bevat zeer veel uitstekende handvatten voor een samenleving. Liberale filosofen als Locke, Montesque en Smith hebben een geweldige bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de liberale samenleving zoals wij die kennen. Ik zou het waarderen als programma’s en bladen over dit soort filosofen als ‘rechts’ worden gezien en dat niet alleen niveauloze kranten en omroepen dat predicaat krijgen.